Mooi nieuws, mijn her-certificering is rond. Ik mag me weer 5 jaar lang Register Marketeer noemen. Een titel met impact. In juli 2023 is mijn derde termijn ingegaan.
Wat het me tot nu toe vooral heeft gebracht zijn de vele boeiende gesprekken met RM-ers; zeer inspirerend. Mijn favoriete onderdeel zijn de intervisies, waarbij we in een korte, snelle pressure cooker een marketingprobleem van een organisatie oplossen. Geheel vertrouwelijk uiteraard, volgens een terugkerend vast stramien. Omdat dit in groepen behandeld wordt, krijgt de organisatie meerdere mogelijke oplossingsrichtingen. Geweldig voor hen en ook voor ons. Telkens doet het me beseffen, dat je vanuit je eigen bagage denkt en je eigen oplossing voor de hand liggend vindt. Terwijl je van je groepsleden hele andere richtingen hoort, die soms een openbaring kunnen zijn. Zó leerzaam voor allen!
Het RM-schap brengt urgentie mee om bij te blijven in het vak. Eén van de eisen voor de titel is het halen van je PE-punten voor permanente educatie; een prettige stok achter de deur voor vele verfrissende bijeenkomsten. Die ook weer voorkomen, dat je je blindstaart op je eigen kennis en ervaring. Iets wat me goed van pas komt bij de uitvoering van opdrachten voor mijn eigen bedrijf; Kies! Marketing Advies. Want het vakgebied verandert en de wereld om ons heen nog veel sneller.
De andere eis voor de certificering is recognition to the market; oftewel naar buiten treden en iets toevoegen aan het vakgebied. Op Marketingfacts, NIMA en Managementboek.nl staan nu nog steeds 55 boekrecensies van mijn hand. Ik coördineer al jaren de verdeling van de recensie exemplaren onder RM-ers. Twee jaar lang was ik jurylid bij de Platform Innovatie in Marketing (PIM) Literatuurprijs; die recensies zijn niet gepubliceerd om beïnvloeding tijdens het proces te voorkomen en de oudere recensies zijn inmiddels verwijderd op alle platformen; het waren er nog tientallen meer.
Verder ben ik assessor en vice-voorzitter van de Commissie van Toelating voor Register Marketeers en namens de RM-ers lid van de ledenraad van NIMA.
Last but not least, heb ik fantastische reizen gemaakt met andere marketing professionals, waarbij we ook cases in het buitenland oplossen. De informele momenten tijdens het reizen geven de persoonlijke verdieping binnen het RM Netwerk. Dit is voor mij de grootse drijfveer; het gaat me veel meer om de mensen in het netwerk dan om de titel. Met een aantal bezoek ik in onze vrije tijd ook bijvoorbeeld concerten. Genoeg moois om op terug te kijken en met volle overgave weer 5 impactvolle jaren toe te voegen aan mijn bedrijvigheid.
Met dank aan de Register Marketeers (RM) / Expert Marketing Professional (EMP) en NIMA, Nederlands Instituut voor Marketing.