‘Wil je eens meedenken over de strategie van NOOF?’, was de vraag van de nieuwe directeur van New Order of Fashion. De angst bestond dat in de veelheid van eerder benoemde, steeds veranderende plannen/doelen, de prospect/afnemer zich onvoldoende aangesproken voelde.

Terwijl de missie van NOOF helder is, ligt vaagheid op de loer:
De kledingindustrie staat bij uitstek symbool voor onze wegwerpmaatschappij. Omdat 80% van de impact van een kledingstuk wordt bepaald door het design, zetten we in op internationaal mode ontwerptalent om ze de kennis, kunde en het netwerk te bieden waarmee zij de mode industrie vanaf de ontwerptafel kunnen verduurzamen. Zo dragen we bij aan het versnellen van de circulaire transitie.

Met hun zeer uiteenlopende producten en diensten voor zeer diverse afnemers, lukte het ze onvoldoende om helder te verwoorden wat ze doen.

Hun positionering bleek niet consistent. Er was wel aandacht besteed aan de identiteit en branding en de ontvanger werd aangesproken op een wijze van ‘We are in this together’. Maar als je de daadwerkelijke positionering overlaat aan de ontvanger, is de kans groot dat je imago wordt, zoals anderen je zien. Dan bestaat de kans dat je verwordt tot los zand. En als een zandverstuiving dreigt, is het hard werken om je stabiliteit terug te krijgen! De eigenlijke vraagstelling ging dus over de positionering.

Mijn advies was om de beweging te maken naar ‘What’s in it for me’. Maar… hoe? Door al die verschillende soorten afnemers in te delen in drie segmenten. De volgende stap is om daarvoor een value proposition canvas uit te werken, beginnende met de pains & gains. Daarna maken we een passende waarde propositie met Service als denkwijze.

Nadat ze het advies op mijn aangeven even een paar weken hebben laten landen, kwam vandaag de reactie:
“Ik moet zeggen dat je bevindingen en aanbeveling uit de quickscan eigenlijk alleen maar relevanter zijn geworden de afgelopen maanden. We leren daarbij dat we zonder scherp beeld van de doelgroep geen effectieve ondersteuning kunnen bieden. Ik denk dat dit een goede volgende stap is om een beter beeld en gevoel te krijgen bij de doelgroepen waar we het voor doen. Kortom, waardevolle inzichten en een concrete volgende stap waar we mee aan de slag kunnen, heel fijn!

Haiko Huvenaars, bedankt voor de fijne review! Wordt vervolgd.