Veel organisaties hebben een afkorting als bedrijfsnaam. Voor bekende organisaties zoals KLM of BMW is dat niet meer zo’n probleem. De betekenis achter de letters herinneren we ons inmiddels wel. Al zijn van die laatste nogal ongewenste varianten in omloop ­čśë
Ben je een minder bekende partij, met veel concurrenten? Zoals een regionale dienstverlener, die rondrijdt in bedrijfswagens waarop de afkorting vermeld staat? Realiseer je dan, dat niet iedereen deze afkorting in de juiste volgorde opslaat in het geheugen. Bovendien roept een afkorting geen associaties op.
Misschien heeft je voorganger nu eenmaal een bedrijfsnaam gekozen die beperkt is tot een afkorting? Dan is het een overweging om als tagline de betekenis er voluit bij te vermelden. Daar zijn hele bijzondere voorbeelden van, waarbij de betekenis misschien beter anoniem kan blijven. Wist je waar ASITO voor staat? Of ETOS? Of DAF? (kijk maar eens hier: https://supermanagement.wordpress.com/2009/11/24/afkortingen-van-bedrijfsnamen-onthuld/)

Daarom -beter nog- kies een pay-off die iets zegt over je bedrijf. Hiermee maak je een merk van je bedrijfsnaam. Dat werkt het beste, als er direct een onderscheidend vermogen of een kwalitatieve waarde in de pay-off zit.
Zoals bijvoorbeeld: Voorsprong door techniek (Audi), We create chemistry (BASF). Of iets inspirerends, dat tot actie aanzet: Just do it (Nike). Zo’n zin blijft beter in de herinnering dan een paar letters, waarvan men de volgorde vergeten is als ze in Google gaan zoeken.