Misschien herken je mijn visie op de Nederlandse maatschappij van de komende jaren? Naar mijn idee gaan we als samenleving terug naar een situatie die vergelijkbaar is met de vroege jaren zeventig. Er spelen in ons land door polarisatie, woningnood, eenzaamheid, beperkingen als gevolg van Corona en het verder toenemende verschil tussen arm en rijk, vergelijkbare emoties. De ‘summer of love’ lijkt voorlopig nog ook even uit te blijven.
Je zou kunnen zeggen dat consumenten van passie naar passief gaan. Kijk bijvoorbeeld maar naar het effect op vakanties. Deze zomer blijven de meeste Nederlanders in eigen land. En er wordt volop gespaaard.
Een mooi seventies effect vind ik anderzijds, dat de consument zich bewuster wordt van de invloed van het individu op consumentisme, bio-industrie en klimaat. Er is een transitie gaande naar de waardering voor lokaal, seizoenen en terug naar de natuur.
Voorlopig is het nog een poldermodel tussen emotie en ratio over de as van onzekerheid, die enkele jaren gaat duren, verwacht ik. Wat betekent dat voor organisaties en marketeers?

 

 

E M P A T I S C H Z I J N
Dat empathie een belangrijkere waarde wordt binnen marketing. Van ‘beleving verkopen’ naar ‘verplaatsen in de ander’; echte, oprechte aandacht voor je medemens en goed luisteren naar je klant in plaats van het platte zenden van je boodschap.

Empathie wordt naar mijn mening de onderscheidende kracht in klantrelaties.