Heb je als organisatie zo’n band met de klant dat je weet wat er op individueel niveau speelt? Dan is samen een prachtig thema.
Je kon er op wachten.. de op de actualiteit inspelende direct (e-)mails. Enkele weken na de uitbraak van het Corona-virus is het niet alleen een bedreiging, maar zien bedrijven die erg sterk op korte termijn omzet gericht zijn (en wie is dat tegenwoordig niet) het ook als kans. De ene ‘inlevende’ mail na de andere plopt in de analoge en digitale mailbox. Over verbondenheid, aanpassingsvermogen en over samen langzaamaan de economie weer opstarten. De toonzetting? Die gaat vooral veel over gezamenlijkheid. Over samen.
Goedbedoeld en misschien ook wel goed bedacht, mits authentiek. Dat betekent, dat het alleen werkt als het antwoord van de klant op jouw ‘samen’-boodschap is: JA of WAUW.
Maar dat is geen one size fits all. Hoe goed en vooral hoe persoonlijk is de band die je normaal hebt met je afnemer? Heb je als organisatie zo’n band met de klant dat je weet wat er individueel speelt? Dan is samen een prachtig thema. Als je tenminste nu echt iets kunt betekenen op een wijze die anders is dan anders.
Is de band iets minder sterk? Ken je de klant bijvoorbeeld niet van gezicht? Dan komt samen al snel geforceerd over. Bied je welbeschouwd ook niets anders aan, dan je normaal doet? Verbind dan nu je aanbod ook niet aan de actualiteit van samen.. Stuur je een mailing naar een bij de Gemeente of KVK ingekocht adressenbestand, pas dan je tekst aan. Samen heeft daar namelijk een heel andere lading dan bij afnemers in je eigen klantenbestand. Realiseer je dat er nog helemaal geen band is.
Persoonlijk zijn is echt anders bij massa personalisatie dan bij doelgroepgerichte personalisatie. Bij deelsegmenten kun je op basis van dezelfde kenmerken kiezen voor dezelfde benadering. Let hierbij wel op, dat het bij je positionering past. Nu ineens samen promoten, terwijl je al jaren een onpersoonlijke prijsvechter bent, slaat de plank mis. Je positionering is met zorg en tijd opgebouwd. Een mailing met een onverwacht aanbod wordt – hoe goed bedoeld ook – niet geloofd als je voorheen altijd het tegenovergestelde als onderscheidend vermogen naar voren hebt gebracht.
Het beste is 1-op-1 personalisatie. Bij deze ultieme vorm van klantgerichtheid denk je echt met de afnemer mee. Als je ertoe in staat bent om echt te helpen, betekent het vanzelf dat je voor deze afnemers geen generiek aanbod doet. Bied dan hulp op maat voor iedere afnemer en je geeft hen het optimale samen-gevoel. Wanneer de boodschap nu samen is, wordt het oprecht geloofd en kun je het waarmaken. Dan is het sterk!
Want, echt, ‘samen’ kan juist afstandelijker voelen wanneer je nooit samen bent.