“Doing well, by doing good.”
Aan deze uitspraak van Benjamin Franklin moest ik denken toen de fysiotherapiepraktijk in mijn woonplaats een gratis ontspannende massage aanbood aan mantelzorgers. In de nieuwsbrief zat een link naar een mantelzorg special. Volledig verrast las ik andere kosteloze initiatieven die de sociale dorpsteams in deze themaweek aanbieden. Workshops, lunches, huisbezoeken en bloemen als mantelzorgcomplimenten. Door dit brede aanbod dacht ik aanvankelijk, dat de massages bekostigd worden door de gemeente. De praktijk blijkt dit al 9 jaar te doen op eigen kosten; niet financieel gesteund door de gemeente. Dit jaar hebben zich 11 mantelzorgers aangemeld, vertelde de fysiotherapeut. Een super sympathiek gebaar en helemaal van deze tijd. Maar te bescheiden uitgedragen.

Want het is mooi, wanneer je als organisatie iets goeds doet voor een gezonde medemens maar als zo’n sympathieke actie geassocieerd wordt met andere deelnemers is het een gemiste kans. Dus doe je goed? Draag dat dan ook uit. Zo’n vorm van maatschappelijke betrokkenheid kan veel brengen. Het is een kans om deze praktijk verder onderscheidend te positioneren op menselijk niveau.

Wie goed doet, goed ontmoet; zou ook een mooie interne slogan kunnen zijn om sociale impact bij je team onder de aandacht te brengen. Leer ze goed luisteren, kijken en toetsen op emotie. Als je in de roos schiet met het ontzorgen op een menselijk probleem zoals eenzaamheid, inclusiviteit of stress, heb je een klant voor het leven. Nu investeren op menselijk niveau geeft je een voorsprong in komende moeilijke tijden. Nu goed doen, is een training voor de toekomst. De jaren waarin bedrijven kantelden van productgericht naar klantgericht liggen achter ons.

Wat nu voor ons ligt, is mensgerichtheid en ethisch juist handelen. Als mensen om een oplossing vragen, krijgen ze eerst en bovenal aandacht. Laat met je merkbelofte en campagneslogan zien dat je de menselijke behoeften centraal zet. Bijvoorbeeld: ‘Bij sommige levensvragen sta je er niet alleen voor. Samen vinden we het antwoord.’
Weet je meer goede voorbeelden? Plaats ze in de comments.